Image Image Image Image Image

O NAS

Anna Dako

Magister Teatrologii (Amsterdam University, NL), Magister Tańca i Edukacji Somatycznej (University of Central Lancashire, UK z akredytacją ISMETA), Artystka Sztuk Performatywno-Wizualnych, Tancerka, Producentka, Anglistka, Założycielka Studia Dunami,  Aenimae Productions oraz Teatru Tańca aThea

Laureatka Stypendium Doktoranckiego ARTE 2016-2019 (University of Aberdeen, Scotland, UK) w zakresie: Badania Sztuki w Edukacji Terapeutycznej.

aenimae.eu

DSC_0450.png

Z tańcem, muzyką i sztuką związana jestem od urodzenia. Jako dziecko tańczyłam w różnych zespołach tanecznych, grałam na instrumentach i brałam udział w różnego rodzaju konkursach plastycznych i olimpiadach wiedzy o sztuce. Duże doświadczenie zdobyłam również w sporcie wyczynowym, kiedy to przez długie lata trenowałam fitness i kulturystykę. Po ukończeniu Anglistyki, swoją pasję do sztuk performatywnych i tańca rozwijałam na Uniwersytecie Amsterdamskim w Holandii, gdzie ukończyłam Teatrologię. Moją szczególną pasją stało się wówczas studiowanie filozofii, głównie fenomenologii i egzystencjalizmu, i pisemnych badań nad procesami twórczymi oraz zagadnieniami Bodymind.

Jako teatrolog i dramaturg tańca współczesnego współpracowałam nad wieloma projektami artystycznymi między innymi z C-scope, Intro-Entertainment, DansLab Den Haag. Prowadziłam również swój międzynarodowy kolektyw artystyczny z artystami z 6 rożnych krajów. Wiele nauczyłam się również ze swojej znajomości i współpracy z indywidualnymi choreografami, takimi jak Cora Bos-Kroese, Kenzo Kusuda, Bruno Listopad, Erik Kaiel, Clifton Veldwachter i innymi. Po ukończeniu kursów filmowych na SAE Rotterdam i College of Multimedia w Amsterdamie tworze również własne produkcje filmów tańca. Od 2004 roku prowadzę działalność artystyczno-filmową Aenimae. Jest to moja ulubiona forma wyrazu twórczego i wizualnej pracy z ruchem, gdzie realizuje swoje wszechstronne zainteresowania jako producentka, tancerka, edytorka i scenografka.

Moją pasję do pracy z tańcem dla efektów zdrowotnych kontynuowałam na Uniwersytecie Central Lancashire w Anglii studiując Dance and Somatic Wellbeing na wydziale Art, Design&Performance, gdzie rozwinęłam swoje umiejętności pracy z ciałem w podejściu psycho-somatycznym, wykorzystując elementy sztuk wizualnych, pisania i innych metod pracy z wyobraźnią i ekspresją. Jestem również częstą uczestniczką różnorodnych warsztatów ruchowo-tanecznych w kraju i zagranicą. W mojej pracy studyjnej kieruję się głównie sztuką improwizacji ruchowej. Szczególnymi inspiracjami są dla mnie różnorodne tradycje tańców etnicznych (Afrykańskich, Dalekiego Wschodu czy rdzennych kultur Ameryki Północnej) i metody praktyk somatycznych takich jak Body-Mind Centering, Authentic Movement i Life/Art Process. Moje podejście do pracy z ruchem i procesami twórczymi jest więc wielodyscyplinarne i stale otwarte na codzienne inspiracje. Nasza ludzka możliwość wyrażania się w tańcu i innych sztukach ekspresyjnych ma dla mnie wymiar nieskończony i ponadczasowy a możliwość współtworzenia jest dla mnie zawsze wielkim przywilejem, przygodą i dobrą zabawą. Jest to dla mnie szczególnie ważne gdyż na co dzień jestem też mamą, i wiem, że wspólne tworzenie i zabawy są podstawą zdrowego rozwoju i świetnego humoru.

Prace Pisemne i Artykuły:

DYNAMIC COMPOSING -

ON CHOREOGRAPHIC PROCESSES OF CONCEPTUALIZATION AS A WAY TO ARTISTIC KNOWING

NIGHT(S)&DAY(S) PROCESS PAPER

Follow me on Academia.edu

STUDIO DUNAMI WSPÓŁTWORZĄ:  

Marta Berdel

Pedagog tańców etnicznych, Instruktor tańców polskich, Muzykoterapeuta, Nauczyciel akademicki

Blaszka

foto: Agnieszka Szafirska

www.etnowirownia.pl

www.holinga.pl 

 Główną jej ideą jest uczenie tańców tradycyjnych w formie niescenicznej i niestylizowanej.

Jest członkiem – założycielem stowarzyszenia Towarzystwo Akademickie “Creator” mającego siedzibę w Rzeszowie. Twórca organizacji „Etno.wirownia”. Od listopada 2015 prowadzi własną firmę „Holinga”(w tym „Etno.wirownia”).

Prowadzi zajęcia z tańców etnicznych w Akademii 50 Plus oraz w Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Rzeszowie oraz w Miejskim Centrum Kultury w Boguchwale, także zajęcia otwarte dla wszystkich „Wieczory Tańca Etnicznego”, ściśle współpracuje ze Studio Ruchu i Edukacji Somatycznej „Dunami” w Rzeszowie.

Prowadzi zajęcia muzykoterapeutyczne i choreoterapeutyczne z młodzieżą niepełnosprawną w Centrum Dziennej Aktywności dla dzieci i młodzieży w Zespole Szkół w Łące prowadzonym przez „Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Sprawnej Inaczej w Trzebownisku”. Przygotowują razem inscenizacje muzykoterapeutyczne choreoterapeutyczne oparte na naturalnym ruchu i improwizacji.

Gra na pianinie – absolwentka Ogniska Muzycznego w klasie fortepianu. Śpiewa. Chętnie robi zdjęcia i tworzy własne wizje świata w cyberprzestrzeni. Interesuje się dramą, ruchem autentycznym, terapią tańcem i ruchem, kulturą tradycyjną, etnografią.

W czerwcu 2015 ukończyła Studia Podyplomowe, kierunek „Taniec polski – prowadzenie zespołów tanecznych” organizowanych przez Wydział Muzyki oraz Studium Kulturalno-Oświatowe Uniwersytetu Rzeszowskiego.

…………..

Joanna Sarnecka

Antropolog kultury, Opowiadaczka, Animatorka

Opowieści JOASIA

foto: Jerzy Jezierski

opowiescizwalizki.pl

Z wykształcenia jestem antropologiem kultury/etnografem. Traktuję moje zawodowe przygotowanie jako inspirację do twórczości słownej, teatralnej i tanecznej. Pięć lat temu założyłam grupę Opowieści z Walizki. Jestem przede wszystkim opowiadaczką. Współpracuję z muzykami grającymi muzykę tradycyjną, albo tworzącymi własną dźwiękową przestrzeń. Obecnie muzycznie towarzyszy mi przede wszystkim Maciej Harna z zespołu Orkiestra Jednej Góry MATRAGONA. Opowiadając szukam formy uniwersalnej, poruszającej i czytelnej bez względu na wiek słuchaczy. Prowadzę autorskie warsztaty opowieści, podczas których można zarówno popracować nad samą sztuką żywego słowa, słownej improwizacji, ale też przyjrzeć się symbolice baśni, poszukać odniesień do własnego życia, poczuć autentyczną więź ze światem opowieści.

Od kilku lat zajmuję się też tańcem butoh. Uczestniczyłam w wielu warsztatach z mistrzami – artystami z Polski, Japonii i Węgier. Butoh to wielkie odkrycie własnego, autentycznego ruchu, nieustanne poznawanie możliwości własnego ciała i jego granic, budzenie ruchowej wyobraźni i zarazem czułe nasłuchiwanie wewnętrznych poruszeń. Chętnie łączę butoh z opowieścią, tą drogą buduję swój ruch na scenie. 

Działam jako animatorka. Wraz z grupą matek (sama mam trójkę dzieci) stworzyłyśmy kilka lat temu spektakl „Uziemione”, który był naszą osobistą opowieścią o doświadczeniu porodu. Prowadziłam autorski projekt Ulica Żydowska, który mieszkańcom podwarszawskiego Grodziska Mazowieckiego miał przywrócić pamięć o dawnych mieszkańcach. Lubię historię, lokalne wątki, sekrety małych miejscowości, prywatne opowieści, wszystko co buduje tożsamość miejsca, unosi się nad dachami domów i krąży w wąskich uliczkach niczym szczególny zapach, który podróżnemu zostanie w pamięci na długo. 

Od kilku lat mieszkam na Podkarpaciu i wciąż poszukuję własnego miejsca. Staram się słuchać, poznawać i działać. Chętnie pracuję z dziećmi, opowiadam, tańczę, pracuję też z osobami niepełnosprawnymi i chorymi psychicznie – tworzymy muzyczne spektakle teatralne. Marzę o stworzeniu muzycznych słuchowisk radiowych, wydaniu płyty z piosenkami dla dzieci, które ułożyłam, a w głowie oczekują już na realizację kolejne pomysły na opowieści. 

………….